Przedszkole Miejskie nr 17
w Gorzowie Wlkp.
 
jesteś tu: strona główna
szukaj:
Powiadom znajomego
Jeżeli znasz kogoś, kogo może zainteresować ta strona, powiadom go o niej.

Twoje imię/nazwisko/pseudonim



Adres e-mail znajomego



 
 

BAJKOTERAPIA

 PROGRAM WYCHOWAWCZO- TERAPEUTYCZNY

MAGICZNA MOC BAJEK

Bajkoterapia

     Bajki terapeutyczne są utworami adresowanymi głównie do dzieci w wieku 4-9 lat. W tych bajkach świat jest widziany z dziecięcej perspektywy, ich celem jest uspokojenie, zredukowanie problemów emocjonalnych i wspieranie w rozwoju osobistym. Fabuła bajek terapeutycznych dotyczy różnych sytuacji wzbudzających lęk lub niewłaściwego postępowania, czy zachowania. Główny bohater, zazwyczaj zwierzątko, dziecko lub zabawka, znajduje się w trudnej sytuacji, często wywołującej lęk,  a wprowadzone postacie umożliwiają mu redukcję lęku lub doradzają jak  modyfikować postępowanie, aby nabyć nowe umiejętności i zwalczyć stare przyzwyczajenia.

Bajki używane w bajkoterapii możemy podzielić na:

Bajka relaksacyjna bajka ta odpowiednio dobrana i opowiedziana albo przeczytana może doskonale wyciszyć, choćby przed snem, po dniu pełnym wrażeń. W bajkach relaksacyjnych miejsce akcji zawsze jest bezpieczne, przyjazne i spokojne, dzięki czemu dziecko uwalnia się od stresów i odpręża. Bohater bajki doświadcza wszystkimi zmysłami : węch (zapach kwiatów w ogrodzie), dotyk (promień słońca na twarzy, wiatr we włosach), słuch (szum drzew i krzewów, śpiew ptaków), smaku (smak świeżych truskawek). Taką bajką jest „Bajka o kotku” lub „Tańczące motyle”

Bajka psychoterapeutyczna – jej zadaniem jest obniżenie lęku, dowartościowanie, wskazanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Po wysłuchaniu bajki dziecko albo ją przyjmie, albo odrzuci. Jeżeli treść bajki budzi żywe zainteresowanie dziecka, to znak, że silnie utożsamia się z bohaterem. Redukcja lęku następuje poprzez kontakt z podobnym problemem oraz odnalezienie sposobu rozwiązania go. Emocje zostają nazwane, a lęk stopniowo oswojony. Przykładowe tytuły bajek psychoterapeutycznych „Ufuś” (lęk przed pobytem w szpitalu), „Perła” (lęk przed amputacją) czy „Rubinek” (lęk przed innością i odrzuceniem)

Bajka psychoedukacyjna – ma na celu poszerzenie repertuaru zachowań dziecka, poprzez poznanie bohatera bajki, który ma podobny problem. Bajki psychoedukacyjne powinny opowiadać o emocjach, o rozpoznawaniu ich i nazywaniu. Bajki te wspierają proces wychowania poprzez wskazanie innych możliwości zachowania, czy nauczenie właściwego zachowania. Oto przykładowe tytuły takich bajek : „Bajka o żuczku” (niechęć do mycia), „Bajka o małym bałaganiarzu” (chłopiec nie sprząta swojego pokoju).

 

Dlaczego bajkoterapia?

Przedszkolak na co dzień napotyka wiele sytuacji nacechowanych różnymi emocjami. Jego umiejętności społeczne i emocjonalne dopiero zaczynają się rozwijać. Niełatwo jest mu zrozumieć całą emocjonalną rzeczywistość. Dlatego z pomocą przychodzi bajkoterapia, która uważana jest za metodę bardzo prostą, skuteczną i przede wszystkim lubianą przez dzieci. Świat bajek przedszkolaki poznają w przyjaznej atmosferze, łatwiej im poznać świat uczuć i obowiązujących norm społecznych. Odnajdują siebie, znajdują potrzebne treści i co najważniejsze znajdują rozwiązania. Dodatkowo wspaniale wspiera proces wychowawczy oraz psychiczny.
 
Bajkoterapia, czyli małymi kroczkami przez wielkie strachy.
 
 Czego uczy?
- Umiejętności twórczego myślenia
- Łamania schematów i stereotypów
- Budowania poczucia własnej wartości
- Rozwiązywania problemów
- Nie możliwe staje się możliwe...
 
Bajki dotykają ważnych obszarów tj.:
- Zazdrość
- Odwaga
- Tolerancja
- Wdzięczność
- Rywalizacja między rówieśnikami
- Agresja
- Lęk
- Złość
- I wiele innych..
 
Dzieci uwielbiają, gdy się im czyta, bajka jest więc doskonałym i prostym narzędziem terapii, po który łatwo sięgnąć.
 
Główne cele bajkoterapi to:
- bajka dostarcza nowej wiedzy o świecie i o innych ludziach – pomaga zrozumieć ich postawy i zachowania,
- pomoc w zrozumieniu siebie i świata – bajka wprowadza porządek i ład, pokazuje normy i reguły nim rządzące; poprzez uporządkowany i przewidywalny obraz świata buduje się poczucie bezpieczeństwa,
- uczenie przestrzegania zakazów i bycia dobrym – w bajkach świat jest sprawiedliwy i rządzony według jednoznacznych reguł , szlachetność jest nagradzana,
- pomoc w rozwiązywaniu osobistych, trudnych problemów i sytuacji,
- odreagowanie napięć,
- leczenie niepożądanych stanów psychicznych, takich jak lęk, poczucie mniejszej wartości, osamotnienia, nuda, apatia,
- doraźna pomoc w radzeniu sobie z emocjami powstałymi na skutek niepomyślnych zdarzeń,
- uwrażliwienie na przeżycia estetyczne,
- pomoc w zaakceptowaniu swoich mocnych i słabych stron,
- rozwijanie wyobraźni,
- relaks, odprężenie, zabawa.
 
Program Bajkoterapeutyczny wspierają:
- Rodzice
- Biblioteka Pedagogiczna
- Zaproszeni goście
 
Polecamy:
- Książki: Bajki zasypiajki- Paweł Książyk, Bajki dla duszy- Maria Tibbar, Bajki terapeutyczne cz. 1 i 2- Maria Molicka, Bajki, które leczą cz. 1 i 2- Doris Brett,
- Stronę internetową: www.abcbaby.pl
 
 
Ostatnio dodane zdjęciawięcej ...
Losowe zdjęcia z galeriiwięcej ...